Populære videoer hjælper mod svimmelhed

Mange benytter Høreforeningens videoer om øresten.

Populære videoer hjælper mod svimmelhed

For et år siden gik Høreforeningens videoer med øvelser til behandling af øresten i luften, og noget tyder på, at mange døjer med svimmelhed på grund af øresten, for siden da er videoerne blevet vist over 32.000 gange på YouTube.

Den ene video viser øvelser, når svimmelheden er på højre øre, den anden viser øvelser til venstre øre. Man ved, at der med øresten er en overvægt af tilfælde, hvor ørestenene sidder i højre øre, hvilket også afspejler sig i antallet af visninger. Videoen til venstre øre er blevet vist godt 14.000, mens videoen til højre øre er kommet op på over 18.000 visninger.

Videoerne illustrerer, hvordan man udfører den såkaldte Epley's manøvre, der kan kurere den svimmelhed, man oplever i forbindelse med øresten. Øvelsen virker dog kun, hvis der er tale om løstsiddende øresten, der er placeret i den bagerste buegang i øret.

Se videoen til højre side her:

Se videoen til venstre side her:

Høreforeningen udviklede videoerne, fordi der manglede en god dansksproget og tekstet guide til at at udføre øvelserne. De er blevet til i samarbejde med ørelæge, PhD, Morten Friis fra Aleris-Hamlets Svimmelhedsklinik efter idé fra hørekonsulent Birgitte Franck.

Læs mere om videoerne og hvilke forholdsregler du skal tage, inden du udfører øvelserne.

Lagt på 26. april 2017