Politisk blær om ventetider

Regionspolitiker udsender fordrejende læserbrev om høreapparatbehandling i Syddanmark.

Politisk blær om ventetider

Region Syddanmark har tidligere besluttet at bevilge 9,4 millioner kroner til at nedsætte ventetiden på audiologisk afdeling i Sønderborg.

Det har i de seneste dage fået DF-regionspolitikeren Søren Rasmussen til at udsende læserbreve om 'stort fald i ventetid på høreapparater'.

Det er i bedste fald en fejlinformation og i værste fald fordrejning af sandheden.

Ødelagde Sønderborg

Politikerne i Region Syddanmark besluttede i budget 2015 at skære ti millioner kroner i høreapparatbehandling.

Det ødelagde Danmarks bedste høreklinik, Sønderborg, der dengang havde TO ugers ventetid efter en lang effektiviseringsperiode.

Skal rejse til Sønderborg

Nu har politikerne bevilget 9.4 millioner kroner til at få Sønderborg på fode igen. Men Odense har fortsat 2,4 års ventetid og Vejle 1,3 års ventetid. Det er tilsyneladende politikernes hensigt, at borgerne skal rejse til Sønderborg for at få en hurtig behandling.

Jyske Vestkysten omtaler sagen i dag og har bl.a. talt med klinikleder Marianne Greve fra Sønderborg:

- Det er fint, at politikerne retter op. Men de burde have kunnet forudse, at patienterne ville blive ramt, da de besluttede at skære ned. Det, vi skulle igennem, har været træls, og vi får ikke ventelisten væk lige med det samme. Afhængig af, hvor mange patienter fra hele regionen, som nu vil søge mod Sønderborg, vil det kunne tage flere år, siger hun til avisen.

Varm luft og brugerbetaling

Politikernes budskab om ventetider på tre måneder er dermed varm luft langt ud i fremtiden.

Jyske Vestkysten har også interviewet næstformand i sundhedsudvalget Kristian Grønbæk Andersen (R), der åbenlyst meddeler, at Regionen havde håbet, at flere borgere med høretab ville søge over til de private høreapparatsbutikker med tilskud. D.v.s med en stor brugerbetaling, da ca. 85% betaler ekstra ved siden af.

Høreforeningen har fortsat ikke fået konkret svar på, hvordan politikerne vil nedsætte den enorme ventetid i Odense.

Lagt på 19. januar 2017