Podcast om høresagen

Om anerkendelse og ligestilling.

Podcast om høresagen

Den2radio har udviklet en podcast-serie på 6 afsnit om hørelse. Lyt med hvis din hørelse tillader det eller giv tippet videre til andre med interesse for området.

Afsnit nr. 2 er ude nu, og denne gang handler det om høresagen. Den2radio skriver selv om afsnittet:

Døve og personer med nedsat hørelse har i århundrede måtte kæmpe for samfundets anerkendelse af at være begavet på linje med alle andre og opnå retten til integration – enten via skrift, kropssprog eller andre sprog – musik eller kunst.

Foruden en samtale om nutidens høresag - altså den aktuelle situation for de mere end 800.000, der har hel eller delvis  hørenedsættelse i Danmark, hører vi om nogle store personligheders liv og kamp med døvhed.

Høreforeningen arbejder for anerkendelse og ligestilling for alle med hørenedsættelse, de peger på den urimelighed, at der kan være ventetider på høreapparater på op til 2 år. Hvorfor er det sådan i et velfærdssamfund som det danske? Formanden for Høreforenigen Majbritt Garbul Tobberup fortæller præcist om, hvordan situationen er og fortæller også om et stort projekt om unge, der gambler med deres hørelse, når der skrues op for musik og det larmer omkring dem.

Mød også Ingeborg Okkels der er lydekspert, og som arbejder med at forny den høretest fra 1922, der anvendes i dag til folk, der skal have have testet deres hørelse.

Du finder podcasten her eller ved at søge på Hørelse i din podcastapp.

Lagt på 10. december