Nye ministre opfordret til at sætte skub i ventetider og tekstning

Høreforeningen glæder sig at samarbejde med de nye ministre for sundhed og kultur. Der er nok at tage fat på for både Ellen Trane Nørby og Mette Bock.

Nye ministre opfordret til at sætte skub i ventetider og tekstning

Høreproblemer er den mest udbredte funktionsnedsættelse i Danmark, og et høretab påvirker både sundhed, livskvalitet og erhvervsevne.

Den nye sundhedsminister Ellen Trane Nørby fik derfor i sidste uge en hilsen fra Høreforeningen med ønske om et godt samarbejde og et tilbud om, at foreningen kommer med forslag til, hvordan man kan afhjælpe de meget lange ventetider på høreapparatbehandling på de offentlige høreklinikker.

Afventer stadig evaluering

Høreforeningen efterlyste i samme omgang rapporten om evaluering af høreapparatområdet, der skulle have været evalueret i 2015, to år efter at loven om høreapparatbehandling trådte i kraft. Ligeledes er det beklageligt, at området ikke er omfattet af behandlingsgaranti.

Læs brevet til sundhedsminister Ellen Trane Nørby

Flere tekster tak!

På kulturområdet handler det bl.a. om tekster - både dem på tv, streamingtjenester og ikke mindst danske biograffilm. Høreforeningen ønsker blandt andet, at TV2 forpligtes til også at sætte tekster på programmerne på deres streamingtjeneste TV2 Play. TV2s regionale TV-kanaler bør også tekste alle deres hovednyhedsudsendelser kl. 19:30 alle ugens dage i stedet for mandage til fredage. Derudover er der biografernes manglende vilje til at vise de tekstede dansksprogede biograffilm, selv om flere danske film faktisk er tekstede. Her kommer Høreforeningen også gerne med forslag til konstruktive løsninger, så flere kan se danske film i biografen.

Høreforeningen har afleveret dette brev til kulturminister Mette Bock

Næstformand Leon Carlsen har i dag holdt møde med folketingsmedlem Mogens Jensen (S), der er næstformand for Socialdemokratiet samt deres medieordfører i Folketingets Kulturudvalg. På mødet var det netop situationen med biograferne, der var på dagsordenen.

Foto: Anders Hviid

Lagt på 7. december 2016