Ny video om rettigheder for mennesker med høretab

Den internationale høreorganisation IFHOH er på banen med en ny video om rettigheder samt krav om telespoler i alle høreapparater og lige adgang til audiologisk behandling.

Ny video om rettigheder for mennesker med høretab

IFHOH har lanceret en video, der sætter fokus på, hvordan handicapkonventionen kan bruges til at forbedre vilkårene for mennesker med hørenedsættelse. Fx er retten til lige adgang til information væsentlig at stille skarpt på, når det handler om høretab.

I videoen medvirker blandt andre danske Aïda Regel Poulsen, der også er aktiv i Høreforeningen. Aïdas far havde et svært høretab, men dette blev der desværre ikke taget hensyn til på det plejehjem, hvor han tilbragte sin sidste tid, og således blev faderens rettigheder krænket på en række områder. Historien bekræfter, at der er behov for at forbedre forholdene for mennesker med høretab, ikke mindst på plejehjem og hospitaler, hvilket Høreforeningen støtter op om via vores nyligt udsendte info-materiale til hospitalsafdelinger. Læs mere om dette her.

Videoen er et resultat af et internationalt samarbejde og har også medvirkende fra Nepal, Pakistan, Slovenien og Uganda. Se videoen her (undertekster kan naturligvis slås til).

Telespoler i alle høreapparater

I juni vedtog IFHOH "Washington Declaration 2016", der kræver lige adgang til audiologisk behandling, samt at alle høreapparater og CI skal være udstyret med telespole. Mobiltelefoner og andre lydkilder skal være kompatible med telespole. Nye trådløse teknologier skal fungere parallelt med telespolen. Se Washington deklarationen i sin helhed her.

Deklarationen blev vedtaget i forbindelse med IFHOH's generalforsamling og verdenskongres, der som deklarationen antyder, netop fandt sted i Washington i slutningen af juni. Her blev Høreforeningen repræsenteret af Aïda Regel Poulsen. Aïda bestrider også posten som general secretary i EFHOH, den europæiske organisation for mennesker med hørenedsættelse.

Kongressen havde ældre og høretab som det overordnede tema og havde deltagelse af omkring 1800 mennesker fra hele verden. Aïda har samlet sine indtryk fra både IFHOH's generalforsamling og verdenskongressen. De kan læses her.

Fælles bestyrelsesmøde mellem IFHOH, EFHOH (den europæiske høreorganisation), IFHOHYP (international organisation for unge med høretab) og APFHD (Asian Pacific Federation of Hard of Hearing and Deafened).

Lagt på 11. august 2016