Ny undersøgelse: Ældres høretab medfører stor social isolation

Syns- og høretab forværrer livskvaliteten.

Ny undersøgelse: Ældres høretab medfører stor social isolation

Fonden Ensomme Gamles Værn har offentliggjort undersøgelsen "Sansesvækkelse i alderdommen", hvor 16 kvinder og 5 mænd fra 74 til 98 år med enten høretab eller synstab er blevet fulgt i en længere periode. Undersøgelsen viser, at sansesvækkelse medfører social isolation og ensomhed.

Kristeligt Dagblad bringer på baggrund af undersøgelsen to artikler, hvor man i den ene kan møde 88-årige Herdis Lehmann, der er aktiv i Høreforeningens lokalafdeling på Frederiksberg. Herdis har gradvist mistet hørelsen over de sidste 30 år og er i dag næsten døv. Herdis fortæller i artiklen, hvordan høretabet påvirker hende, men også om, hvilke strategier hun benytter for at klare sig bedst muligt, fx hjælp fra høreteknik og ved at være åben omkring høretabet.

Bridgeklub og vandreture

Herdis Lehmann har været med til at organisere bridgeklubben hos Høreforeningen Frederiksberg Lokalafdeling, for som hun siger, må man jo faktisk ikke tale, når man spiller bridge. Hvis du har abonnement på Kristeligt Dagblad, kan du læse hele artiklen om Herdis, der har mange fine betragtninger omkring at være aktiv på trods af et høretab og skal på vandretur med Bornholms Højskole til juli.

Se artiklen her (kræver abonnement): Det blev min redning at tale åbent om mit høretab

Især høretab er svært

I undersøgelsen fra Ensomme Gamles Værn fremgår det, at selvom et synstab rammer livskvaliteten meget  hårdt, blandt andet fordi mange praktiske gøremål bliver besværlige, så har det på det sociale plan større konsekvenser at have nedsat hørelse. Nogle er bange for at blive til grin eller opfattet som demente pga. fejlhøring, og selvom man måske ikke kan se sit barnebarn, kan man stadig tale med det, hvis man kan høre. Det er meget ensomt ikke at kunne høre.

Hørekonsulent Anne Mette Paarup Kristensen fra Høreforeningen, der er interviewet til den anden artikel i Kristeligt Dagblad, fortæller, at der er en overvægt af depressioner blandt personer med høretab.

Landsformand i Høreforeningen Majbritt Garbul Tobberup udtrykker det særlige ved høretab således:

At have en hørenedsættelse er et usynligt handicap. Det er lettere at huske på en rampe til kørestolsbrugeren end at overveje, hvordan tanten med hørenedsættelse kan deltage i en familiefest, siger hun.

Læs hele artiklen her (kræver abonnement): Ældres syns- og høretab fører til stor social isolation: ”Det rammer livskvaliteten meget hårdt”

Det anbefaler folkene bag undersøgelsen

Undersøgelsen ” Sansesvækkelse i alderdommen” munder ud i tre overordnede anbefalinger:

1. Indret samfundets rum og institutioner, så også mennesker med syns- og hørenedsættelse gives plads til deltagelse i kulturelle og sociale aktiviteter.
  2. Inddrag erfaringer fra de ældres hverdag i udviklingen af teknologiske hjælpemidler, så det sikres at teknologierne er anvendelige for de ældre.
  3. Udbred viden til befolkningen om,  hvad  syns-  og  høretab  indebærer  for  den  enkelte  og  kræver  af  os  alle  i  samfundet.

Fakta om undersøgelsen

Sansesvækkelse i alderdommen - et etnografisk studie af Jon Dag Rasmussen, Ida Wentzel Winther og Christine Swane, 2020. Udgivet af Forlaget Ensomme Gamles værn.

Undersøgelsen er et kvalitativt studie, der følger 16 kvinder og 5 mænd i alderen 74 - 98 år. 13 af deltagerne lever med høretab, 6 med synstab, 2 har begge dele, og de har alle det til fælles, at sansesvækkelsen er opstået i løbet af livet og kraftigt forværret i deres alderdom.

Se hele undersøgelsen her: Sansesvækkelse i alderdommen– et etnografisk studie

Se også denne video, hvor de ældre fortæller, hvordan det opleves, når sanserne forsvinder:

Lagt på 15. juni 2020