Ny høreklinik i Brørup

Høreklinik får en ugentlig åbningsdag i Brørup.

Ny høreklinik i Brørup

Af Benny Lauridsen

”Der er et ønske om at udvide det nære sammenhængende sundhedsvæsen via etablering af et decentralt høreomsorgstilbud på Brørup Sundhedscenter, som gør tilbud om høreprøver, justering af høreapparater og aftryk til propper lettere tilgængelige for borgere i Vejen Kommune og øvrige kommuner.”

Sådan står der i beslutningsgrundlaget for Sundhedssamordningsudvalget i Region Syddanmark, der den 8. august vedtog at etablere en høreklinik i Brørup i ”nær fremtid”. Ifølge JydskeVestkysten bliver det først efter nytår.

Finansieres via eksisterende budget

Regionens åbning af høreklinikken sker i samarbejde med Vejen Kommune, der altså nu udvider Brørups sundhedskliniks tilbud til borgerne fra hidtil at have bestået af lægepraksis, kommunale og regionale sundhedsopgaver og lokalpsykiatri til også at omfatte en høreklinik for voksne.

Den vil have en ugentlig åbningsdag 40 uger om året og skal bemandes med en audiologiassistent samt transportabelt udstyr fra Sydvestjysk Sygehus.

Dog skal der indkøbes lidt udstyr, og de etableringsomkostninger vurderes at blive på godt 50.000 kr. Omkostningerne til audiologiassistenten er budgetteret til godt 92.000 kr. og kørsel til lige under 8.000 kr. årligt. Penge, der skal finansieres inden for den eksisterende budgetramme for Sydvestjysk Sygehus.

Formand for regionens Sundhedssamordningsudvalg er Venstre-politikeren Tage Petersen, der i en pressemeddelelse siger:

- Vi prøver hele tiden at tilpasse sundhedsvæsenet til borgerne. I nogle tilfælde giver det god mening at centralisere vores ydelser, mens det i andre situationer er bedst at placere tilbuddene tæt på borgerne – det er høretilbud et godt eksempel på.

Gør ikke noget ved ventelisterne

Hos den lokale høreforening i Vejen Kommune havde man gerne set et anderledes og bedre tilbud i Brørup.

- Det er glædeligt, der nu sker noget for vore medlemmer og andre med høreproblemer i lokalområdet, når den nye høreklinik åbner. Jeg havde gerne set, at der var åbent mere end en enkelt ugedag, og at der kom mere personale, så høreklinikken kunne være med til at reducere regionens ventelister. Men de forventede cirka 400 årlige konsultationer i Brørup, udstyret og personalet skal jo finansieres inden for de eksisterende rammer for Sydvestjydsk Sygehus, så det medfører ikke, at regionen kan modtage flere patienter samlet set. Ventelisterne, der blev forøget væsentlig ved store regionsbesparelser i år og sidste år, bliver ikke kortere af det her. De besparelser har betydet, at rigtig mange høreapparatbrugere er skiftet til private brugere, og på den måde har man fremmet privatiseringen, siger Hans Chr. Schack, formand for Høreforeningen i Vejen Kommune.

Lagt på 14. august 2017