Nej, der samles ikke ind på gaden til "døvstumme"

Personer der foregiver at være døve og samler ind til fx byggeri af døveskoler er kendt over hele Europa. Det er ikke lidelsesfæller ud i dårlig hørelse, men tricktyve.

Nej, der samles ikke ind på gaden til "døvstumme"

For et stykke tid siden har en borger i Greve meldt en sådan indsamler til politiet. Hun kunne nemlig tegnsprog og spurgte ind til sagen, uden at indsamleren kunne svare. Da ca. 15 andre personer ifølge en indsamlings-seddel, som manden var i besiddelse af, havde ydet et bidrag, gav borgeren også et lille bidrag til manden, men meldte det bagefter til politiet.

Og nej, der samles ikke ind på gaden til "døvstumme". Det er en form for tricktyveri, som også udøves i stor stil i de europæiske hovedstæder. Vi er her i Høreforeningen bl.a. bekendte med, at turister kontaktes i stor stil ved Brandenburger Tor i Berlin med netop denne fremgangsmåde.

"Politiet vil kraftigt advare mod denne type af indsamlinger, der ofte bliver forøvet af udlændinge, der foregiver at være døvstumme. Indhent eventuelt yderligere informationer om indsamlingsformålet og bed om se indsamlingstilladelsen, før man giver et bidrag til personer, som man spontant møder på gaden. Kontakt eventuelt politiet på tlf. 114 straks, hvis der er tvivl om indsamlingens formål, skriver Midt- og Vestsjællands politi.

Lagt på fredag den 8. juli 2016