Mulig svindel med tolkebistand risikerer at ramme tolkebrugerne

Høreforeningen frygter, at sagen skaber mistro til alle tolkebrugere.

Mulig svindel med tolkebistand risikerer at ramme tolkebrugerne

De sidste dages pressehistorier om mulig svindel med tolkebistand til døve er en rigtig træls sag, der risikerer at ramme alle tolkebrugere. Høreforeningen tager skarpt afstand fra den mulige svindel og bakker op om, at sagen hurtigst muligt bliver kulegravet, og at der slås hårdt ned på den eventuelle svindel.

”Det er forkasteligt, hvis der er nogle, der har udnyttet et system, der ellers giver mulighed for at døve og hørehandicappede kan indgå på arbejdsmarkedet og på anden måde deltage i samfundet,” siger Høreforeningens landsformand Majbritt Garbul Tobberup.

Høreforeningen ærgrer sig over sagen og frygter, at den kan føre til flere dokumentationskrav og mere bureaukrati på hele tolkeområdet.

”Som helt almindelig lovlydig tolkebruger, har man ikke brug for endnu mere kontrol eller længere sagsbehandlingstider. Ingen tolkebruger har tolk med på job, på sygehuset eller andre steder for sjov. Brugerne er afhængige af deres tolk,” siger Majbritt Garbul Tobberup.

Lagt på 2. august 2018