Ministerspørgsmål sendt afsted på Verdens Høredag

Verdens Høredag arrangementet på Christiansborg i fredags fik også et helt konkret udbytte i form af et spørgsmål fra Sundhedsudvalget til ministeren.

Ministerspørgsmål sendt afsted på Verdens Høredag

Verdens Høredag arrangementet på Christiansborg i fredags var en ”øre”-åbner for de tre politikere, Liselott Blixt (DF), May-Britt Kattrup (LA) og Brigitte Jerkel (K). De havde alle indvilget i at gå på job med høretab – i form af formstøbte ørepropper, og de blev i den grad bevidstgjort om udfordringerne ved at leve med hørenedsættelse.

Udover, at Høreforeningen fik budskabet om at investere i høreområdet ud til politikerne, så kom der også et helt konkret udbytte ud af dagen:
Det lykkedes nemlig via Liselott Blixt, der også er formand for Sundheds- og Ældreudvalget, at få stillet et spørgsmål til fungerende sundhedsminister Karen Ellemann (V), hvor der rykkes for evalueringen af høreapparatområdet. Se spørgsmålet her.

Afslag på aktindsigt

Høreforeningen har meget længe efterspurgt evalueringen, bl.a. i et brev til sundhedsministeren i november 2016. Evalueringen skulle være påbegyndt primo 2015, to år efter at L 59 om samling af høreapparatområdet i sundhedsloven og ændret tilskud til høreapparater trådte i kraft. Den lå færdig i september 2016 og ligger fortsat på ministerens bord.

Høreforeningen søgte i sidste måned aktindsigt i evalueringsrapporten af høreapparatområdet, men fik netop i fredags afslag på dette fra Sundheds- og Ældreministeriet. Høreforeningens landsformand Majbritt Garbul Tobberup fortalte Liselott Blixt om forhalingen af evalueringen, hvorefter Liselott Blixt med det samme sendte spørgsmålet afsted til ministeren.

Sundheds- og Ældreministeriet begrunder i øvrigt afslaget om aktindsigt i, at retten til aktindsigt ikke omfatter en myndigheds interne dokumenter, der ikke er afgivet til udenforstående og udveksles på et tidspunkt, hvor der er konkret grund til at antage, at en minister har eller vil få behov for embedsværkets rådgivning og bistand.

Foto: Steen Brogaard

Lagt på 6. marts 2017