Lydhøre politikere ved foretræde

Høreforeningen har været til foretræde hos Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg om evalueringen af høreapparatområdet.

Lydhøre politikere ved foretræde

Høreforeningen var i går tirsdag til foretræde hos Folketinget Sundheds- og Ældreudvalg, hvor vi fik lejlighed til at forklare vores syn på manglerne i den nye evalueringsrapport vedrørende loven om høreapparatbehandling.

- Udvalgsmedlemmerne var yderst lydhøre og  imødekommende og vi fik bl.a. påpeget, at nedsættelsen af tilskuddet i 2013 har sendt mange over i det offentlige system - uden det offentlige har fået flere midler. Man har på fire år sparet 816 millioner kroner på høreområdet - og nu står vi med katastrofalt lange ventelister, siger Høreforeningens formand Majbritt Garbul Tobberup, der orienterede udvalget sammen med kommunikationschef Irene Scharbau.

Konsekvenserne af lov-indførelsen er slet ikke evalueret eller vurderet af Sundhedsministeriet, og selv om det stod i lovteksten, at egenbetalingen skulle evalueres, har ministeriet blot skrevet, at det kan ikke lade sig gøre.

- Vi har - igen - orienteret politikerne om, at når 85% af brugerne, der går privat, har en egenbetaling på typisk mange tusinde kroner, er det brugerbetaling ad bagdøren - og jeg bad dem holde op med at sige, at der er behandlingsgaranti, når man kan gå privat - for det kan en stor gruppe med komplicerede høretab ikke - og de venter altså også år på de offentlige ventelister, siger Majbritt Garbul Tobberup, der i øvrigt sendte det budskab, at den manglende behandlingsgaranti på høreområdet er ren diskrimination af en handicapgruppe.

Udvalgsmedlemmerne ville gerne vide mere om, hvad de største udfordringer på høreområdet er, om Høreforeningen mener, der er brugt forkerte tal i evalueringsrapporten (det mener vi) og mere om tilskudsordninger og ventetider.

Du kan læse mere om Sundhedsministerens evalueringsrapport og Høreforeningens forslag til forbedringer i næste nummer af Hørelsen, der udkommer 9. juni.

Se selve evalueringsrapporten her.

Foto: Anders Hviid

Lagt på 10. maj 2017