Kan I høre hvad vi siger: Den er helt gal

Høreforeningen og Danske Handicaporganisationer sætter i fælles debatindlæg fokus på behovet for kortere ventetider for høreapparater. Indlægget er bragt i Avisen Danmark i dag.

Kan I høre, hvad vi siger: Den er helt gal

Af: Majbritt Garbul Tobberup, landsformand for Høreforeningen, og Thorkild Olesen, formand for Danske Handicaporganisationer

28-årige Christopher kontaktede forleden Aarhus Universitetshospital for at få et nyt høreapparat. Her lød svaret, at han kan forvente 92 ugers ventetid.

Og det var bare ventetiden for at komme ind til en samtale! Christopher frygter, at han vil få svært ved at følge sin undervisning på uddannelsen og passe sit job, hvis hans nuværende høreapparater begynder at svigte.

Problemet er generelt: Tallene for november viser, at man mange steder i landet skal vente over et år på et nyt høreapparat.

Det handler om mennesker med hørehandicap, der har brug for et ret simpelt hjælpemiddel.

Derfor dette fælles nødråb fra Høreforeningen og Danske Handicaporganisationer (DH) til politikerne på Christiansborg: Afsæt penge til at nedbringe de lange ventetider. Det er et nødråb fra borgere omkring Slagelse, der må vente 115 uger. Et nødråb fra patienter i Odense, der skal vente 100 uger. Og et nødråb fra de mindst 20.000 danskere, der lige nu i snit venter over et år på et nyt høreapparat I oktober præsenterede sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) et på mange måder udmærket udspil på høreområdet. Udspillet indeholder dog hverken midler til afvikling af ventetidspuklen eller et krav til regionerne om en behandlingsgaranti for mennesker med høretab.

I disse dage forhandler partierne finanslov, og Dansk Folkeparti (DF) har tidligere udtalt, at der skal gøres noget ved ventetiderne. Vi er helt enige med DF og håber, at problemet bliver løst ved forhandlingerne.

Op mod 800.000 danskere har problemer med hørelsen.

Omkring 300.000 af dem har et høreapparat.

Det betyder, at arbejdspladser, sportsforeninger og familier bliver berørt, når en kollega, studiekammerat eller ven har problemer med sit høreapparat og skal vente længe på et nyt.

Hvis mennesker med et hørehandicap skal deltage og bidrage til samfundet, bliver politikerne på Christiansborg nødt til at hjælpe med at bringe ventetiderne på høreapparater ned.

Sådan lyder vores nødråb.

Kan I høre det?

Lagt på 19. november 2019