Jordens Søjler med tekster

Carsten Hussing fra Høreforeningens Tilgængelighedsudvalg har testet tekster på teater

Jordens Søjler med tekster

Jeg har været inde og se den episke musical 'Jordens Søjler' på Østre Gasværk Teater. Som jeg har forstået det, er Jordens Søjler en murstensroman, der er skrevet af Ken Follett. Handlingen er fyldt med had, kærlighed, begær, ærgerrighed, intriger, skæbne, religion på godt og ondt og snyd og bedrag.

Inden forestillingen havde jeg læst den side i programmet, der fortæller om handlingen. Når man, som jeg, er uden forkundskab til forestillingen, er der så mange scenarier, at det ikke er til at skille dem fra hinanden. Jeg oplevede en fantastisk forestilling med masser af flotte optrin, en flot scenografi, akkompagneret af en dejlig musik og fantastiske sangstemmer. Min oplevelse var et flot sceneshow, hvor ordene for det meste blev overdøvet af musikken.

Min ledsager, der er normalthørende, havde både læst bogen og set en filmatiseret serie i fjernsynet. Hun fik lidt mere ud af stykket end jeg, da hun kunne se lidt mere sammenhæng i handlingen. Også for hende forsvandt en del af ordene på grund af musikken.

Nu med tekster

To dage senere var jeg inde og se forestillingen igen. Denne gang med en ny ledsager, som er svært hørehandicappet, og som ikke kendte mere til stykket, end det der stod i programmet.

Den store forskel var, at denne forestilling var tekstet. Vi sad med hver vores tablet, og teksten kom frem efterhånden, som den blev sunget på scenen. Det var en helt anden oplevelse.

I stedet for at se et sceneshow oplevede vi nu et skuespil med en handling, der var til at følge med i. Vi må nok erkende, at der måske gik lidt tabt omkring det at leve sig ind i det, der foregik på scenen, da vi jo skulle se teksterne på hver vores tablet. Det opvejes dog til fulde af den oplevelse at kunne se en sammenhæng i handlingen, som vi ikke kunne se før. Der reklameres med, at man kan se teksterne på telefon eller tablet, for vores vedkommende var det nemmere og hurtigere at læse teksten på en tablet.

Vi spurgte vores sidemand om teksterne forstyrrede. Det gjorde de ikke. Skærmen var blå og teksterne kom i forskellige lyse farver, alt efter hvem der talte.

Under forestillingen målte jeg støjniveauet, og det lå for det meste omkring 75 til 84 dB. Jeg syntes, at det var ok, men jeg havde jo også den fordel at kunne skrue ned for lydstyrken på mit høreapparat, hvis jeg syntes det blev for voldsomt. Det var en rigtig god oplevelse, og jeg håber at vi får mere af samme skuffe.

Flere tekster i teatret

For øjeblikket går der et stykke af Shakespeare der hedder "Et vintereventyr" på Teater Republique. Fra i dag den 24. januar og frem til 10. februar er der mulighed for at se forestillingen med tekster.

Folketeatret tekster også deres forestilling Den Politiske Kandestøber, som har premiere den 28. januar. Følgende forestillinger bliver tekstet:

Fredag den 10., 17. og 24. februar kl. 19:30
Tirsdag den 14., 21., 28. februar kl. 19:30
Fredag den 3. og 10. marts kl. 19:30
Tirsdag den 7. marts kl. 19:30

Jeg har hørt, at der er seks forestillinger, der er tekstede på forskellige teatre. Når vi køber billetter, skal vi sikre os, at den forestilling, vi skal se, er tekstet. For Jordens Søjler var det vist én forestilling om ugen, der blev tekstet.

Tekstningen lader sig gøre med støtte fra Det Københavnske Teatersamarbejde. Nu må vi håbe, at samarbejdet breder sig, så det også er muligt få den samme gode oplevelse på teatre uden for København.

Tekstningen foregår via app'en 'THEA Dogood', der kan downloades gratis fra Google Play eller App Store. Men kan downloade den til sin telefon eller tablet og medbringe denne i teatret. Nogle teatre udlåner også tablets.

Skrevet af Carsten Hussing i samarbejde med Lonneke Nørrung.

Lagt på 24. januar 2017