Ikke et ord om høretab i udspil til demenshandlingsplan

Høreapparatbehandling er en vigtig faktor i kampen mod demens, men ignoreres politisk, mener Høreforeningen.

Ikke et ord om høretab i udspil til demenshandlingsplan

Politikere fra  satspuljepartierne har i denne uge forhandlet om nye tiltag på demens-området. Høreforeningen kan konstatere, at der ikke er et ord om høretab i det 48 sider lange udspil til en demens-handlingsplan.

Til trods for, at ubehandlet høretab øger risikoen for at udvikle demens.

- Det matcher slet ikke de flotte hensigter i udspillet til en demenshandlingsplan. Der er evidens for, at en bedre høreomsorg kan nedsætte antallet af mennesker, der rammes af demens. På trods af denne vigtige viden, er høreomsorg ikke en del af arbejdet med demenshandlingsplanen. Det er skandaløst kortsigtet, konstaterer landsformand i Høreforeningen, Majbritt Garbul  Tobberup.

Sammenhæng dokumenteret

I 2011 dokumenterede forskere sammenhængen mellem ubehandlet høretab og demens. Et lille ubehandlet høretab medfører dobbelt så stor risikofor demens senere i livet, et mellem høretab øger risikoen til det tredobbelte, og et svært høretab øger risikoen til femdobbelte.

I 2015 afgjorde et stort fransk studie, at høreapparatbehandling nedsætter risikoen for demens til normalthørendes niveau.

Det er blot få måneder siden, Høreforeningen fremlagde denne viden for Folketingets sundhedsudvalg og Sundhedsministeriet.

Majbritt Garbul Tobberup slår fast:

- En bedre indsats over for mennesker med høretab vil gøre en stor forskelDet er dybt uansvarligt, at politikerne ikke har taget denne viden til sig i det videre arbejde med demens.

Ca. 325.000 borgere har høreapparater i dag. Mindst lige så mange går rundt med ubehandlede høretab. Ca.  800.000 borgere i Danmark har høreproblemer.

Ventetid eksploderet

Siden loven om høreapparatbehandling blev ændret i 2013, er ventetiderne på offentlig hjælp til høreapparater steget eksplosivt. På audiologisk afdeling på Odense Universitets Hospital er der fx i dag 2, 5 års ventetid på hjælp. Og resten af den hjælp, man kan få til sit hørehandicap, herunder hjælpemidler, er fragmenteret til meget ulige tilbud.

- Hvorfor sikrer politikerne ikke, at forebyggelsen er på plads? Det mangler en helhedstilgang til borgernes sundhed her. Mange demente ville desuden have stor gavn af en effektiv hjælp til deres hørelse, mener Majbritt Garbul Tobberup.

Venter og venter på evaluering

Loven om høreapparatbehandling skulle have været evalueret i starten af 2015. Et udkast fra Sundhedsministeriet kom i høring i foråret 2016. Samtlige høringssvar var yderst kritiske. Siden har ingen hørt mere til, hvordan politikerne vil forbedre det rodede høre-område. Høreområdet er hældt i en syltekrukke.

- Og det er jo nok derfor, at man vælger at lade som om, at demens ikke har noget med høretab at gøre. For det koster penge. Desværre viser flere undersøgelser, at det koster langt mere ikke at hjælpe borgerne med deres høretab, siger landsformanden.

Kilder:

Ubehandlet høretab giver større risiko for demens

Ling, F.R., et. al, Hearing Loss and Incident Dementia. Archives of Neurology, 2011; 68 (2): 214-220

Demens risiko – høreapparatbehandling fjerner øget risiko

(Amieva H. et al. ”Self-reported Hearing Loss, Hearing Aids, and Cognitive Decline in Elderly Adults: A 25- year Study”.  Journal of the American Geriatrics Society (10) Oct.2015;vol63; 2099-2104.)

God høreapparatbehandling betaler sig

Demens-udspillet fra regeringen