Høreforeningen på Christiansborg

Tekstning af danske biograffilm og tv-programmer.

Høreforeningen på Christiansborg

Høreforeningen var i går til møde på Christiansborg for at drøfte tekstning med medieordfører Mogens Jensen (S). Vi fortalte om det kommende forsøg med tekstning af biograffilmen "Så længe jeg lever" samt om den manglende tekstning af danske programmer på de kommercielle kanaler TV3, Kanal 4, Kanal 5 og 6-eren.

Her fortæller Høreforeningens næstformand Leon Carlsen kort om mødet (tekster kan slås til):

Udover tekstning af biograffilm og de kommercielle tv-stationers danske programmer arbejder Høreforeningen i øjeblikket med forhandlingerne om den nye medieaftale. Her arbejder vi for 100% tekstning af programmer på DR og TV2.

Biografforsøget

Høreforeningen, Danske Biografer og Nordisk Film går til marts i gang med et forsøg med undertekstning af danske film i biograferne. Idéen er at køre fuld tekstning i én by og ingen tekstning i en anden by og så undersøge, hvilken biograf, der får flest gæster, og hvad publikum synes om det. De to biografer, der kommer til at indgå i forsøget, bliver Nordisk Films biografer i henholdsvis Herning og Randers. Biograferne er valgt, fordi de er forholdsvis nemme at sammenligne.

Filmen, der skal indgå i forsøget er ”Så længe jeg lever”, et dansk biografisk drama om sangeren John Mogensen med skuespilleren Rasmus Bjerg i hovedrollen.

I Herning vises ”Så længe jeg lever” til samtlige forestillinger med danske undertekster. I Randers vises filmen uden tekster. Der vil også blive lavet en brugerundersøgelser blandt dem, der har
købt billet til filmen. ”Så længe jeg lever” har premiere den 8. marts. Høreforeningen opfordrer alle, der har mulighed for det til at lægge vejen forbi biografen i Herning, få en god oplevelse og bakke op om den gode sag.

Lagt på 1. februar 2018