Gode tiltag i den nye DR-kontrakt

Den nye public service-kontrakt har fokus på tilgængeligheden.

Gode tiltag i den nye DR-kontrakt

I den nye public service-kontrakt skal tilgængelighed være et grundlæggende princip i alle DR's tjenester. Hjemmesider og apps skal løbende gøres mere tilgængelige, og der skal være fokus på at udvikle nye tilgængelighedstiltag: Fx en app til oplæsning af undertekster og særligt tilgængelige nyheder til døvblinde.

"DR gør i dag et stort stykke arbejde på tilgængelighedsområdet. Det bliver nu fastholdt og udviklet. Hvis mennesker med handicap skal kunne leve et liv som alle andre, er adgang til medier afgørende", siger Thorkild Olesen, formand for Danske Handicaporganisationer, og fortsætter:

"Undertekster, god lyd og andre tilgængelighedstjenester er godt for alle - og nødvendigt for mange med handicap. Det er derfor positivt, at public service-kontrakten vil sikre, at medierne bliver for alle. Vi skal dog være opmærksomme på at udvikle tilbud til alle handicapgrupper. Princippet 'mest til flest' må ikke betyde, at vi overser de mindre grupper af mennesker med handicap".

Sammen med Danske Døves Landsforbund, Foreningen Danske Døvblinde og Danske Handicaporganisationer har Høreforeningen kæmpet for at sikre endnu bedre tilgængelighed i DR’s udbud på alle platforme.

Høreforeningens næstformand og formand for tilgængelighedsudvalget Leon Carlsen har kigget på, hvad kravene er til undertekster i den nye kontrakt:
”Jeg synes godt, at vi kan betegne resultatet som meget tilfredsstillende, selv om vi desværre ikke opnår 100 % tekstning. DR skal fra 1. januar 2019 tekste 95 % af alle ikke-direkte programmer og 70 % af live-programmerne. Det kunne godt blive bedre, men når man tænker på, at der stadig er tekniske problemer med live-teksterne, så kan vi kun glæde os over, at DR fortsat skal bruge ressourcer på at gøre live-tekstningerne endnu bedre. Selv i USA og England har de også fortsat problemer med deres live-tekstninger.”

Der er endnu ikke kommet informationer om TV2’s public service aftale.

Lagt på 19. september 2018