For få kroner kan du smadre folks ører

Høreforeningen har fået testet en overfaldsalarm, du kan have i håndtasken. Den kan give høreskade på et splitsekund.

For få kroner kan du smadre folks ører

König Personal safety alarm har indtil i sidste uge kunne købes i webbutikker som Punkt1 og Power for 59 kr. Det er en overfaldsalarm, som udløser et lydtryk på 130 dB, hvis du aktiverer den.

Høreforeningen har fået Delta, som tester alle høreapparater og -klinikker i Danmark, til at måle, hvor højt alarmen kan hyle.

Alarmen udsender 134 dB tæt på. Det er så højt, at det kan give akut høreskade.

Foto: Delta

Branchearbejdsmiljørådet for service- og tjenesteydelser skriver i deres branchevejledning om høreskader til bl.a. politifolk og militær:

- Ingen personer bør udsættes for impulsstøj, der overstiger 130 dB(A)-140 dB(A) i spidsværdi.

Spidsværdi vil sige max et sekund.

Så både overfaldspersonen og offer risikerer høreskade.

Tages uden for privat grund

Alarmen er formentligt tænkt som en videreudvikling af tyverialarmer i hjemmet, som også tit kan hyle 130 dB.

Forskellen er blot, at den personlige alarm tages uden for privat område og dermed kan gøre skade i offentligt rum.

Den kan bruges mod en person, som ikke overfalder dig eller den kan aktiveres ved et uheld.

Det skal nævnes, at der nødvendigvis er mindre lydtryk, når alarmen fjernes fra ørerne. På 1 meters afstand er alarmen mål til 101 dB, som er tæt på det maksimum, Roskilde Festival har sat for sine koncerter.

Dem sælger vi ikke længere

Høreforeningen har spurgt Power og Punkt1, som er samme firma, hvorfor man vælger at sælge den slags. Produktchef Alexander Hansen svarer: "Hos POWER sælger vi ikke længere overfaldsalarmer i vores butikker eller på vores webshops".

Med andre ord har butikken kunnet se, at det ikke er hensigtsmæssigt med høreskadende varer og pillede dem af hjemmesiderne efter Høreforeningens henvendelse.

Et håndvåben

Et argument for den høje lyd kunne være, at alarmen skal ligge i en håndtaske, som jo kan dæmpe. Men det bortforklarer ikke det faktum, at man kan købe et øre-ødelæggende våben i håndkøb, som kan påføre et andet menneske uoprettelig skade/handicap.

På Punkt1s hjemmeside i sidste uge stod:

Alarmen ingen burde være uden. Med sin diskrete størrelse, passer alarmen ind i et bundt nøgler, eller som en del af en keyhanger. Ved et tryk på knappen udløses en høj lyd på 130 dB(A) svarende til lydniveauet på et jetfly der letter.

Mange andre netbutikker sælger fortsat denne slags personlige alarmer. Selv i Matas kan man købe en alarm, som hyler 122 dB. Personlige alarmer er "utroligt populære", skriver Elite Vagt og Sikring på sin webshop.

Øre-dræber-mariehønen

Og det bliver værre endnu:

På hjemmesiden Edefence.dk kan man købe en personlig overfaldsalarm til børn, udformet som en mariehøne, der også kan udsende et lydtryk på 130 dB. En efter Høreforeningens mening fuldstændig uansvarlig vare at sælge i Danmark. En split kan trækkes ud, så alarmen går i gang, og den stopper først, når splitten sættes i igen. Direkte ødelæggende for små ører.

Deprimerende er det også at søge på Dealhunter, hvor man for kun 2 kroner kan købe en overfaldsalarm med et lydtryk på 120 dB.

Det er nærmest gratis at kunne udsende øreskadende støj.

Det er forbudt at bære våben og anvende en peberspray mod overfaldsmænd, selv om en peberspray ikke giver varige skader. Men alarmer, der i værste fald kan skade mennesker for livet - det er der ingen regler for:

Findes ingen regler

Gennem Sikkerhedsbranchen har Høreforeningen fået bekræftet, at der ikke findes regler for, hvornår man må sende voldsom lyd ud på denne måde på offentlig grund. Der er kun regler for indbrudsvarslingsanlæg som fx bilalarmer, der "skal være tilpasset forholdene på stedet, således at der ikke opstår unødige gener for omkringboende og lignende".

Arbejdspladser er rimeligt reguleret på støjområdet, men fritidslivet er uden regler, og der må båttes og hyles uhæmmet. Ødelægger man en andens hørelse forsætligt, kan strafferetslige regler tages op.

Høreforeningen har fået en jurist til at se på sagen, og der er ingen retspraksis på området. Butikkerne kan ikke stilles til ansvar, da produkterne er CE-godkendte (hvilket mest handler om, hvorvidt elektronikken er sikker), og personer kan måske ikke retsforfølges, fordi der er meget lidt viden i befolkningen om, hvornår støj skader.

Man kan med andre ord sætte en overfaldsalarm lige i fjæset på en person, man tror eller hævder er en overfaldsmand. I håndkøb til få kroner.

Høreforeningen har kontakt til Sikkerhedsstyrelsen, som har meddelt, at de vil se nærmere på problemstillingen.

Se også lydniveauer og tidsfaktorer

Skrevet af Irene Scharbau

Lagt på 26. januar 2017.