Folketingets Kulturudvalg hørte Høreforeningens ønsker

Foretræde for Kulturudvalget om medieforliget.

Folketingets Kulturudvalg hørte Høreforeningens ønsker

Høreforeningen har i dag sammen med Danske Døves Landsforbund (DDL) været til møde på Christiansborg og haft foretræde for Folketingets Kulturudvalg. Emnet var regeringens medieudspil.

Ti medlemmer fra Kulturudvalget deltog, og de var lydhøre over for både vores og DDLs ønsker til bedre tilgængelighed i et nyt medieforlig. Under overskriften "Public service skal være for alle" gav Høreforeningens landsformand, Majbritt Garbul Tobberup, og næstformand, Leon Carlsen, Høreforeningens syn på, hvilke krav til undertekster DR, TV2 og de kommercielle kanaler bør leve op til.

Landsformanden lagde vægt på, at regerings medieudspil ikke nævnte tilgængelighed for handicappede med ét ord, hvilket var stærkt bekymrende. Kulturordfører Mogens Jensen (S) svarede, at selvom det ikke var nævnt i regeringens udspil, skulle vi ikke være i tvivl om, at tilgængelighed ER på dagsordenen. Han tilføjede, at det er sat på som tema på det næste møde i forligskredsen omkring medieforliget.

Enhedslistens Søren Søndergaard spurgte til, om vi ønskede, at der direkte blev stillet krav om tilgængelighed i den nye mediepulje, hvilket Høreforeningen bekræftede. Se ønskerne i Høreforeningens præsentation til politikerne.

Lagt på 25. april 2018