DR skal forbedre deres live-tekstning og tekste på alle platforme

Bedre live-tekstning og tekstning på tværs af platforme er blandt kravene i DR's nye public service-kontrakt.

DR skal forbedre deres live-tekstning og tekste på alle platforme

Der kommer til at ske en række forbedringer på tilgængelighedsområdet med den nye public service-kontrakt, som DR og Kulturministeriet har indgået for nylig. Aftalen dækker årene 2019-2023.

”Nogle af dem, der vil komme til at mærke forbedringer er de hørehæmmede. I DR har vi forpligtet os til at forbedre kvaliteten, når vi har live-undertekster. I dag er det sådan, at der er fire til syv sekunders forsinkelse mellem tekst og billede, og det kommer vi til at gøre noget ved,” forklarer Heidi Sivebæk, der er DR’s redaktør for tilgængelighed og mangfoldighed i en artikel på dr.dk.

Det er ikke mindst takket være tekniske fremskridt, at den hurtigere live-tekstning bliver til noget, og tilgængelighedsredaktøren håber, at en ny løsning kan være klar omkring årsskiftet 2019-2020.

Tekster på alle platforme

Ifølge den gamle public service-kontrakt skal DR tilstræbe at have undertekster på TV. I den nye aftale skal DR sikre, at der er tekster, uanset hvilken platform, programmet vises på. Så nye programmer, der fx alene er på DR's web-tv, DRTV, skal også have undertekster.

DR skal fremover tekste 95 procent af de forproducerede programmer og 70 procent af live-programmerne.

Læs hele artiklen på DR's hjemmeside

Lagt på 21. november 2018