Der skal være teleslynge i byrådssalen

Vi har brug for teleslynger for at kunne følge med, siger Høreforeningens landsformand til DR.

Der skal være teleslynge i byrådssalen

Det er ikke i orden, at byrådsmøder og andre politiske møder ikke er tilgængelige for mennesker med hørenedsættelse. DR bragte i fredags historien om, at flere kommuner ikke har teleslynger til rådighed. I Læsø Kommune er forklaringen, at det har været for dyrt at installere.

Men det dur ikke, at økonomi står i vejen:

- For at kunne følge med i den politiske debat og være en del af demokratiet, har vi brug for teleslynger, så man har mulighed for at følge med, siger Høreforeningens landsformand Majbritt Garbul Tobberup til DR, der i sin artikel fortæller om en borger på Læsø, der flere gange har måtte gå fra møder, fordi hun ikke kunne høre, hvad der blev sagt.

Se artiklen fra DR.dk her

I forbindelse med det kommende folketingsvalg opfordrer Høreforeningen partier og arrangører af arrangementer til at sørge for teleslynge og skrivetolk til møderne. Hvis der ikke findes en teleslynge i det lokale, man ønsker at afholde sit arrangement i, er det muligt at leje en teleslynge gennem et hjælpemiddelfirma eller et firma, der udlejer lydanlæg.

Lagt på 24. april 2019