Brugerbetaling ad bagdøren - Nordjylland svigter også

To år skal borgere i Nordjylland vente på at få høreapparater på den offentlige klinik. Årsagen er manglende bevillinger.

Brugerbetaling ad bagdøren - Nordjylland svigter

Da loven om høreapparatbehandling blev lavet om i 2013, og tilskuddet til privat køb af høreapparater blev sat væsentligt ned, begyndte borgerne at strømme til den offentlige audiologiske afdeling i Aalborg.

Faktisk skete der en fordobling af antal patienter målt i perioden 2012-15. Men klinikken fik ikke flere midler. Det oplyser den audiologiske klinik selv.

I dag er der ifølge klinikkens hjemmeside 24 måneders ventetid på et offentligt høreapparat.

- Helt uacceptabelt, siger Høreforeningens landsformand Majbritt Garbul Tobberup.

- Næsten halvdelen af mennesker med høreproblemer er i den erhvervsaktive alder. Vi ved, de får problemer med at fastholde deres jobs, hvis de ikke får hjælp,. Desuden viser ny forskning, at ubehandlede høretab giver større risiko for demens, depression og faldulykker, siger hun.

Brugerbetaling

Høreforeningen har spurgt regionsformand Ulla Astman, hvorfor ventetiden er steget så voldsomt, og hvad hun vil gøre for at mindske ventetiden.

Forklaringen fra Astman er, at der er kommet en stigning på fem procent i antal patienter i år, og at hospitalet har lagt nogle rutiner om.

- Men hun glemmer bare at fortælle, at regionen har svigtet området i årevis: Der er sket en fordobling af patienter uden at tilføre ekstra midler. Politikerne elsker at sige, at man bare kan gå til en privat butik og få høreapparater med tilskud. Men det er at pålægge borgerne brugerbetaling ad bagdøren - de nyeste tal viser, at 86 pct af borgerne har en egenbetaling, når de får høreapparat med tilskud, siger landsformanden.

Aalborgs audiologiske afdeling oplyser, at børn og folk med store hørevanskeligheder kommer til først. Derfor skal man vente rigtig længe på behandling for et 'almindeligt høretab'

Ulla Astman er socialdemokrat. Dette parti har ellers et slogan på deres hjemmeside, der hedder: "Du skal have dit sundhedskort og ikke dit dankort op af lommen, når du træder ind i lægens venteværelse."

- Det gælder så åbenbart ikke høreapparatbehandling, konstaterer Majbritt Garbul Tobberup.

Politisk forhaling

Ulla Astman oplyser også til Høreforeningen, at der planlægges en ny struktur vedrørende flere decentrale høreklinikker i regionen.

Disse klinikker kan tage flere behandlinger af ukomplicerede høretab, mens patienter med større høreudfordringer fortsat skal på Aalborgs audiologiske klinik til eksperterne.

Allerede i marts måned konstaterede regionsformanden i Ekstra Bladet, at der var behov for disse klinikker, men beskeden lyder nu, at planerne først skal politisk vedtages og i hvert fald først kan effektueres til næste år.

- Vi mener, det er politik forhaling og et svigt af borgerne. At høre dårligt er et handicap, og man ekskluderer her en hel samfundsgruppe fra den normale behandlingsgaranti, der er på få uger. Det er ren diskrimination og økonomisk spekulation, siger Høreforeningens landsformand.

Lagt på 10. september 2016