Behandlingsgaranti nu!

Ny udgave af medlemsbladet Hørelsen ude nu. Her kan du ikke mindst læse om den diskrimination, mennesker med høreproblemer er udsat for, når vi holdes ude af behandlingsgarantien.

Juni-nummeret af Hørelsen lander i disse dage i medlemmernes postkasser.

Det handler blandt meget andet om diskrimination.

Høreforeningen har de seneste måneder haft dialog med både folketingspolitiere og regionspolitikere, der ikke helt forstår, at de diskriminerer mennesker med hørehandicap. De lukker nemlig en befolkningsgruppe ude fra behandlingsgarantien i sundhedssystemet - en garanti man giver til resten af befolkningen.

Nul behandlingsgaranti til de mest udfordrede

Behandlingskrævende høretab er nemlig ikke omfattet af behandlingsgarantien. Til trods for, at Sundhedsstyrelsens regler siger, at mennesker med komplicerede høretab SKAL behandles på en offentlig høreklinik.

Høreforeningen kræver behandlingsgaranti nu. Vi forsøgte at råbe politikerne op, da de lavede loven om behandlingsgaranti om i sidste måned - men vi talte lidt ironisk sagt for døve øren.

Det eneste, der laves om, er ventetiderne på de offentlige høreklinikker, hvor Odense i dag topper listen med to år og tre måneders ventetid.

- Der er mange "gratis og urigtige politiske kommentarer til høreområdet for tiden. Imens må nogle borgere vente to år på at få lov til at høre. Vi har oplistet konsekvenserne overfor politikerne, og vi stopper ikke, før de forstår, hvor fatalt det er, at de har skabt et kaotisk og diskriminerende behandlingstilbud, siger Høreforeningens landsformand Majbritt Garbul Tobberup.

Konsekvenser af høretab

I Hørelsen kan man møde 91-årige Andreas, der fik besked om, at han skulle vente 1,5 år på nye høreapparater.

Du kan også læse et tema om øresten og svimmelhed, nyt om tinnitus, menière og om skelnetab, der udfordrer mange.

Lagt på 2. juni 2016