Ambassadør på sin egen arbejdsplads

Som erhvervsaktiv med høretab kæmper man en kamp på mange fronter. Interview med Lise Dam Rasmussen fra erhvervsaktive-udvalget.

Ambassadør på sin egen arbejdsplads

Lise Dam Rasmussen er formand for Høreforeningens nye udvalg for erhvervsaktive med høretab.  Udvalget skal sætte gang i foreningens indsats for de erhvervsaktive og lægger ud med to inspirationsdage i juni. Vi har stillet Lise tre spørgsmål om det at være erhvervsaktiv med høretab:

Lise Dam Rasmussen

Hvad synes du, at det er for nogle udfordringer, man har som erhvervsaktiv med høretab?

Lise: ”Man kæmper en kamp på mange fronter. Det kniber med energien, når man skal bruge meget tid på at koncentrere sig om at kommunikere med kolleger. Man vil jo gerne gøre en god indsats på arbejdspladsen, og det betyder mindre energi til familieliv og det sociale liv. Mange steder kæmper man også med støjen, uanset om du arbejder indenfor produktion, i en børnehave eller skole eller sidder på et storrumskontor eller andre steder.
Du er også udfordret på, at du hele tiden selv skal italesætte kommunikationsproblematikken. Der er forsat manglende åbenhed og viden omkring høretab. Man skal være ambassadør på sin egen arbejdsplads, og man er ofte alene om det og skal finde tid til at sætte fokus på det. Ofte sidder man i store kantiner med mange mennesker, hvor det er svært at følge med eller føre en samtale med den nærmeste kollega. Det indebærer, at man ofte må sidde for sig selv og melde sig ud af fællesskabet for at få overskud til at gennemføre resten af arbejdsdagen. ”

Hvad er du selv stødt på af udfordringer?

Lise: ”På min seneste arbejdsplads sad jeg i meget stort rum med 6-7 kolleger i en ny administrationsbygning, hvor der er højt til loftet og dårlig akustik. Det medførte, at jeg satte fokus på et bedre kodeks for kommunikation. Længere samtaler med andre kolleger eller kunder skulle ske i et særskilt afsnit. Der blev også indsat en mobil støjvæg og ophængt støjdæmpende kunst.”

Hvad tænker du, at folk skal have ud af inspirationsdagene?

Lise: ” Inspirationsdagene skal være med til, at folk kan tænke nye veje og få ideer til, hvordan de fastholder deres arbejde og udnytter mulighederne for efteruddannelse. I en tid hvor der er meget fokus på andre grupper på arbejdsmarkedet, er det vigtigt, at vi viser vores værd. Jeg håber også, at folk vil reflektere over ikke altid at have fokus på høretabet, men også på hvad man kan byde ind med af faglige og personlige kompetencer. Inspirationsdagene skal også bruges til at udveksle erfaringer og få viden om, hvad der findes af tekniske hjælpemidler og andre foranstaltninger.”

Lidt mere om Lise:

• 48 år og har en bachelor i HA Erhvervsøkonomi
  • Født med et svært høretab og fik CI i henholdsvis 2006 og 2012
  • Har arbejdet som controller/økonomiassistent på mange forskellige arbejdspladser og er pt. arbejdssøgende
  • Gift med Lars, der er mekaniker og også har et høretab
  • To normalthørende børn på 22 og 19 år

Tag med på inspirationsdag

Inspirationsdagene henvender sig til mennesker med hørenedsættelse, der er i arbejde, fleksjobbere og jobsøgende. De afholdes i henholdsvis Aarhus og Rødovre den 10. og 11. juni. Programmet er det samme begge dage, så meld dig til det sted, der passer dig bedst.

Se programmet og tilmeld dig her:

Aarhus
Rødovre

Tilmeld dig senest 5. juni.

Lagt på 8. maj 2017