7 millioner til høreområdet i Region Sjælland

Der er et stykke vej endnu, siger Høreforeningen til TV Øst.

7 millioner ekstra til høreområdet i Region Sjælland til næste år

Politikerne i Region Sjælland er blevet enige om budgettet for 2019, og høreområdet er blandt de områder, der får tilført flere midler. Der afsættes i alt 7 millioner kr. til at få ventetiden ned på høreapparatbehandling.

Ud af de 7 millioner kr. skal 3 millioner bruges på at udvide den eksisterende puljeordning, hvor en række praktiserende ørelæger uddeler høreapparater på offentlige vilkår, altså gratis for brugerne.

De resterende 4 millioner skal bruges på "offentlig" høreapparatbehandling hos private høreapparatklinikker. Altså en slags udvidelse af puljeordningen til også at omfatte høreapparatbutikkerne.

Regionen følger dermed Høreforeningens anbefalinger om at tage alle områdets ressourcer i brug - offentlige og private – så volumen øges.

7 millioner rækker ikke

Der er i øjeblikket ca. 5.500 borgere, der venter på høreapparatbehandling i Region Sjælland. De 7 millioner kr. der afsættes svarer til, at godt 1.000 borgere kommer igennem et behandlingsforløb.

- Sidst vi opgjorde det, stod der ca. 5.000 mennesker på venteliste, og nu tilfører man et beløb, der svarer til, at man kan gennemføre lidt mere end 1.000 forløb, så der er altså et stykke vej endnu. Vi anerkender, at man har taget et initiativ, det rækker bare ikke tilstrækkeligt. Vi så gerne, at man gjorde yderligere for at sikre en langvarig løsning, siger Høreforeningens landsformand Majbritt Garbul Tobberup til TV Øst

Se indslaget her (bemærk, at det desværre ikke er tekstet)

Lagt på 29. august 2018