3.3 Verdens Høredag

Høreforeningen opfordrer til, at man bruger i dag - Verdens Høredag - til at være åben om sit høreproblem.

Verdens Høredag: Vis dit høreproblem og få en bedre dialog

I dag lørdag den 3. marts er det Verdens Høredag. WHO har udnævnt dagen til særligt fokus på høreproblemer – for antallet af høreudfordrede mennesker vokser i hele verden. Også i Danmark.

I 2050 vil op mod 900 millioner mennesker i verden være decideret hørehandicappede. I Danmark vil ca. 1 mio. have en eller anden form for høreproblem i 2030.

På gaden

Høreforeningen er i dag på gaden over hele landet med kampagnen ER DER HUL IGENNEM?, som sætter fokus på at passe på hørelsen – og få behandlet sit høretab, hvis det er en realitet. Du kan i løbet af dagen få et indtryk af, hvad der sker rundt omkring ved at følge med på hjemmesiden og Facebook.

Vær åben

I den forbindelse opfordrer Høreforeningen alle med et høreproblem til at bruge dagen på at gøre opmærksom på det.

- Det er en oplagt dag. Jeg vil opfordre alle til at være åbne om deres høretab og bruge dagen til at afstigmatisere høreproblemer. Det ville være dejligt, hvis alle ville bekende kulør denne dag, for det hjælper både den enkelte og andre at få snakket om det, siger landsformand Majbritt Garbul Tobberup og fortsætter:
- Det er dagen, hvor man kan give et kærligt skub til at få undersøgt høreproblemer eller snakke om det apparat, der ligger i skuffen.

Fordele

At få talt om sit høretab har mange fordele. Folk vil forstå, hvorfor du ikke altid reagerer, når de taler til dig. Og det er en lejlighed til at forklare, hvorfor det er vigtigt med øjenkontakt, når man har en dialog, ikke skjuler munden, når man taler og i det hele taget sørger for tydelighed i samtalen. Det skaber en bedre kommunikation for begge parter. Både den der hører dårligt, og den som gerne vil af med et budskab får bedre muligheder for dialog. En win-win ordning!

Flere fordele

Hvis du er en af dem, som hører dårligt og endnu ikke har fået behandling, så er der endnu flere fordele forude: Høreapparatbehandling kan bl.a. afhjælpe den træthed, du får, fordi du bruger rigtig meget energi på at få det hele med. Ved at forbedre din hørelse kan du i øvrigt forhindre den øgede risiko for social isolation, faldulykker, depression og kognitivt forfald.

Så hvorfor ikke bruge Verdens Høredag på at tage det første skridt til en bedre hørelse?

Man kan være åben om sit høreproblem på mange måder – man kan tale om det derhjemme, med familien, på jobbet eller man kan føje denne lille tekst på sin status på Facebook:

Verdens Høredag:  Jeg taler åbent om mine høreproblemer – gør du?

Se også: ER DER HUL IGENNEM?

Lagt på 3. marts 2018.