2 mio mere i 2018 til puljeordningen i Region Sjælland

Sparede penge giver mulighed for 300 ekstra behandlingsforløb.

2 mio mere i 2018 til puljeordningen i Region Sjælland

Region Sjælland har besluttet at afsætte 2 millioner kr. ekstra her i 2018 i forsøget på at gøre noget ved de lange ventetider på høreapparatbehandling i regionen. Efter regionen afskaffede henvisningskravet ved genudlevering af høreapparater (altså til borgere, der allerede er høreapparatbrugere i forvejen), har man sparet udgiften til denne ydelse hos ørelægerne. Derfor har man nu valgt at afsætte 2 millioner kr. til regionens puljeordning, altså til udlevering af høreapparater på offentlige vilkår hos en af de 11 ørelæger, som regionen har en puljeaftale med. Puljeordningen er gratis for borgerne, og de høreapparater, der udleveres, er de samme, som man kan få på de offentlige klinikker.

De 2 millioner, der skal bruges her i 2018, vil give ørelægerne mulighed for at udlevere høreapparater til ca. 300 borgere mere. Den kvote, som ørelægerne fik tildelt ved årets begyndelse, blev allerede opbrugt i april.

Det fortalte Regionsrådsformand Heino Knudsen (S), da han besøgte Høreforeningens regionsmøde på Sjælland i mandags. På mødet deltog også Høreforeningens landsformand, der endnu engang måtte overbringe dårlige nyheder til Heino Knudsen. Siden Høreforeningens valgmøde op til regionalvalget i november 2017 er det kun gået den gale vej med ventetiderne i regionen, selvom alle de deltagende politikere, inklusive Heino Knudsen, ønskede markante forbedringer. I Slagelse er ventetiden steget med 35 uger, i Køge med 21 uger og i Nykøbing Falster er der lagt yderligere 22 uger til ventetiden.

Se også:

7 millioner ekstra til høreområdet i Region Sjælland til næste år