Guider og bisiddere

Bisidderservice

Mange kan komme i en situation, der kan være svær at overskue, når vigtige spørgsmål skal afklares med fx offentlige myndigheder, banken eller sundhedsvæsnet. Man kan have brug for støtte fra en neutral person, som kan hjælpe med at skabe overblik og klarhed, men ikke til at træffe beslutninger for én.

Høreforeningen tilbyder alle medlemmer denne form for støtte fra en neutral person, en såkaldt bisidder.

En ret at have en bisidder med

Hvis man ønsker det, har man altid ret til at tage en bisidder med til møder eller konsultationer i det offentlige. Det er slået fast i forvaltningslovens paragraf 8. Her står der, at man som part i en sag på ethvert tidspunkt af sagens behandling kan lade sig repræsentere eller bistå af andre.

Hvad kan man få hjælp til?

Høreforeningens bisiddere er frivillige, som alle har gennemgået et kursus i bisidderservice. Bisidderne er medlemmer af Høreforeningen og har kendskab til høreområdet. Bisidderne er ikke fagpersoner på nogle specifikke områder og kan således ikke fungere som juridisk rådgiver, socialrådgiver eller lignende.
Bisidderne er uddannet til at understøtte, at du som bruger får overblik over din situation og fx får klarhed over, hvilke spørgsmål du vil stille til fx en konsultation. Bisidderne overtager ikke din sag og fremfører ikke synspunkter på dine vegne.

Bisidderforløb

Et typisk forløb med en bisidder består af 3 faser:
 
Forberedende møde
Du og bisidderen mødes, og du fortæller om din situation og det kommende møde/konsultation. Bisidderen lytter og spørger ind til, hvad du gerne vil have ud af mødet, og hvordan du kan opnå det. Måske udarbejder I en liste med spørgsmål, som du gerne vil have svar på. I kan også aftale, hvordan bisidderen kan støtte dig undervejs, hvis det fx er svært at høre, hvad der bliver sagt, eller du bliver usikker.

”Mødet/konsultationen”
Du og bisidderen møder op til mødet med offentligheden. Bisidderen forholder sig lyttende og som I i øvrigt har aftalt.

Afsluttende møde
Efter mødet/konsultationen runder I sagen af og opsummerer eventuelt, hvad der nu skal ske. Hvis der er planlagt flere møder, og du fortsat ønsker støtte fra en bisidder, kan det godt lade sig gøre. Du skal i så fald kontakte sekretariatet.

Tavshedspligt

Bisidderne er underlagt tavshedspligt. Det vil sige, at bisidderne ikke omtaler din sag eller situation nogen steder eller videregiver oplysninger.

Kontakt til en bisidder

Hvis du ønsker hjælp fra en bisidder, skal du kontakte Høreforeningen. Ring på telefonnummer 36 75 42 00 eller udfyld denne formular.

Du vil kort blive spurgt om, hvor i landet du bor, hvad din sag drejer sig om og din kontaktinfo. Vi skaffer derefter en bisidder, som kontakter dig.

Bisiddere:

 

  • Grete

    Grete

    Charlottenlund

    Jeg har CI på begge ører, er uddannet psykolog og har arbejdet indenfor høreområdet. Jeg er bisidder, fordi jeg gerne vil hjælpe mennesker med høretab til at høre og forstå bedst muligt ved vigtige møder.

  • Gerda

    Gerda

    Haderslev

    Jeg bruger høreapparater og er blevet bisidder, fordi jeg gerne vil hjælpe andre. Jeg har været tillidsmand i mange år og har derfor stor erfaring med bisidderrollen. Jeg vil gerne fortsætte med at være en god støtte for andre.

  • Line

    Line

    Odense

    Jeg læser på Syddansk Universitet, hvor jeg er i gang med min kandidat i Audiologi med pædagogisk specialisering. Med baggrund i min uddannelse bidrager jeg som bisidder i Høreforeningen.

  • Bente

    Bente

    Jægerspris

    Jeg har de sidste 12 år af mit arbejdsliv været sagsbehandler og hjulpet mennesker, der har været i nød. Jeg har set, hvordan personer der er i knibe har svært ved at kæmpe deres egen sag. Alle skal behandles retfærdigt og have den hjælp, de har brug for og ret til, og det vil jeg gerne medvirke til som bisidder.

  • Bjarne

    Bjarne

    Væggerløse

    Jeg er uddannet smed og har mistet de høje toner. Jeg er meget involveret i foreningsarbejde, men brænder særligt for høresagen og for at være med til skabe større forståelse for høreproblemer og de enkelte personer med høretab.

  • Susanne

    Susanne

    Sabro

    Jeg har arbejdet som pædagog i 41 år, det meste af tiden som leder for institutioner. Jeg blev hørehandicappet for 16 år siden og er nu pensionist. Jeg er bisidder, fordi jeg gerne vil støtte andre i at få den hjælp, de har brug for, både i forhold til tekniske hjælpemidler samt inspiration til, hvordan man får det bedste liv med sit hørehandicap.

  • Anne

    Anne

    Herlev

    Jeg har været bisidder siden 2009 og har haft en del opgaver, som har involveret kommunale instanser. Jeg er uddannet lærer med speciale i dansk for indvandrere.

  • Lisbet

    Lisbet

    Jægerspris

    Jeg er uddannet ergoterapeut og har i mit job ofte oplevet, hvor vigtigt det er med et sæt ekstra ører ved væsentlige samtaler. Min mand har en svær hørenedsættelse, så derfor har jeg en særlig interesse i høreområdet. Jeg kan tilbyde at deltage som bisidder ved samtaler og møder f.eks. på hospitaler og omkring hjælpemidler.

Designed by Synergi Reklamebureau Webbureau