Artikler

Artikler om børn med høretab

Mor til to drenge med høretab: Vi har kæmpet og grædt, men nu rykker det

Den ældste dreng kunne ikke sidde stille i skolen, den yngste havde slet ikke et alderssvarende sprog. Kamilla og Michael Midtgaard var ulykkelige og frustrerede. Ingen havde gode bud på, hvordan de kunne hjælpe drengene, men så skete der noget.

Vi mangler støtte

Familie med tre CI-opererede børn mener, samfundet prioriterer forkert. Læs artiklen.

Forsker: Der er ikke plads til svagheder

Unge med høretab mobbes og er under pres, siger ungdomsforsker. Læs artiklen.

 

Barn med høreapparat


Familie: Ingen hjælp til det stille barn

Robin på 10 år får ikke den hjælp, han bør have til sit høretab, mener familien. Læs artiklen. 

En faglig vurdering fra hørekonsulenterne

To hørekonsulenter giver deres vurdering af vilkårene for børn med høretab i den inkluderende folkeskole. Læs artiklen.

Skoleleder: Høretab giver ar på sjælen

Børn og unge med høretab får hurtigt prædikatet ’tilbageholdende’ og mobbes med ligegyldighed. De skal støttes i at turde det usikre, siger efterskoleleder Jens Petersen fra Frijsenborg. Læs artiklen.

Støj hæmmer trivslen

Trivsel for et barn med høretab kan kun skabes, hvis barnets omgivelser viser barnet anerkendelse og respekt, forståelse, stiller passende krav svarende til deres udviklingsniveau og støtter dem med de rette handlingsstrategier.

Video 

Høreforeningen har i anledning af World Hearing Day 2016 udsendt materiale til alle landets skoler samt en opfordring til at bruge et kvarter på 'børne-ører og støj'. En del af materialet er denne video, hvor man kan få viden om børn med høretab og møde Teodor, der er 10 år og bruger høreapparater:

 

 

Videoen kommer også med gode råd til skoleelever, der har en klassekammerat med høretab. Man kan slå undertekster til i videoen.

Gode råd til lærere

Hvis du har en elev med høretab i din klasse er det vigtigt, at du ved noget om høretab, og hvordan du bedst kompenserer for det. Læs gode råd.    

 

 

 

Webdesign og udvikling / SYNERGI