Besøg på Vejen Kunstmuseum

Arrangør: Vejen Lokalafdeling

Kl. 14.00 til 16.00

Foredrag ved museumsdirektør Teresa Nielsen om Niels Hansen Jacobsen og Ingrid Vang Nyman.

Billedhuggeren og keramikeren Niels Hansen Jacobsen var født i Vejen og blev en af Europas mest fascinerende kunstnere.

Vejen kunstforening og Vejen fik i forbindelse med, at man i 1923 fik opført det store  Troldespringvand  udført af Hansen Jacobsen udvirket, at der på kommunens regning blev der opført et museum og et atelier til Hansen Jacobsen, og i forbindelse med dette opførte Hansen Jacobsen for egne midler et beboelseshus.

Byggerierne stod færdige i 1924, hvor Hansen Jacobsen flyttede ind og hvor museet, eller kunsthallen, som den kaldtes, ligeledes åbnede. Her findes i dag stort set alle Hansen Jacobsens skulpturer, en stor samling af hans keramik, hans originale indbo og meget andet, der dokumenterer Hansen Jacobsens liv og produktion.

Det koster ikke noget at deltage, men tilmelding nødvendigt, og skal ske senest fredag den 11. november Til Hans Chr. Schack mail: mail@hcschack.dk  tlf. 21 77 99 66 gerne SMS.

Høreforeningen sørger mobil teleslynge og skrivetolke, så alle kan følge med.

Vi håber vore medlemmer har interesse i at være med til museumsbesøget, pårørende er meget velkomne.

Se invitation

15.11.2022 14:00 Vejen Kunstmuseum Østergade 4, 6600 Vejen