Du er her: Forside > Viden om > Hjælpemidler > Tekst-tv

Tekst-tv

Undertekster på danske udsendelser

Mennesker med høreproblemer har ofte svært ved at høre, hvad der bliver sagt i tv. Derfor er tekst på alle programmer en nødvendighed - uanset hvilket sprog, der tales i programmet.

Undertekster markeres på en ny måde

TV2 og DR har i september 2013 indført et nyt tegn som viser, at der findes undertekster til et program. Det nye tegn erstatter de forskellige andre tegn, der har været. Tegnet ser således ud:

Undertekster_logo

Undertekster via tekst-tv

De enkelte tv-stationer bruger forskellige tekst-tv-sider til at vise teksten:

DR1
side 398
DR2
side 397
DR HD
side 396
DR K
side 398
Ramasjang
side 397
TV2 side 399
Norge 2 side 698
Sverige 1 side 199
Sverige 2 side 299
Tyskland 1 side 150
Tyskland ZDF side 150
Tyskland N3 side 150

DVB-undertekster

Hvis du har en digital tv-modtager, og hvis din antenne-/kabel-/satellit-distributør tilbyder DVB-undertekster, kan disse slås til én gang for alle, så der automatisk kommer undertekster på de programmer, der er tekstede. På den måde slipper man for at slå dem til hver gang via tekst-tv.  Du slår DVB-undertekster til med fjernbetjeningen til din modtagerboks (eller til tv'et, hvis den digitale modtager er indbygget heri). Det er forskelligt, hvordan man gør dette, men ofte skal man vælge "Indstillinger" og herefter "Undertekster".

Læs mere på DR's side om undertekster.

Optage undertekster på video

For at kunne optage undertekster fra TTV, skal selve videobåndoptageren have indbygget TTV-modtager. Det er ikke nok at fjernsynet har det. Nogle få video-optagere har indbygget TTV-modtager. Spørg din forhandler om mulighederne.

DVD

Nogle DVD-optagere kan optage tekster, som hentes via fjernbetjeningen efterfølgende. Spørg når du køber DVD-optager, om det er muligt at optage tekster fra tekst-tv.

PC

En pc med tv-tuner kan via Microsoft Media Center optage og afspille tv med undertekster.

Læs nyheder på TTV

Rigtig mange har stor glæde af at kunne følge med i nyheder på TTV. Der er nyheder for indland, udland, sport, finans, vejrudsigt, vejmelding og alt det, man ellers kan tilegne sig hver hele og halve time via radio- og tv-nyheder.

Find de sider du vil se i indholdsfortegnelsen side 102.

Handlinger tilknyttet webside
Læs om hjælpemidler i Hørelsen

februar 2010

Læs om de mest almindelige regler, der gælder, hvis du som hørehandicappet er på arbejdsmarkedet.

Læs også om mulighederne, hvis du har brug for hjælpemidler privat, er studerende eller har børn med høreproblemer.

Tema side 4-10.

Medlemsskab

Gør som 10.000 andre bliv medlem af Høreforeningen.

Netværksgrupper

I Høreforeningens netværksgrupper kan du møde ligestillede og udveksle erfaringer om lyd- og høreproblemer, f.eks. hørenedsættelse, tinnitus, lydfølsomhed og menière.